Vyberte stránku

C19 Hamr na J. – Lemberk – Hamr na J. (73 km / 59 km)

C19 – všechny druhy kol, asfalt různé kvality.

Hamr na Jezeře je vhodným místem pro vícedenní pobyt. Doporučené trasy nám umožní několik kombinací, které můžeme absolvovat jako jednodenní okruh kolem Hamru na Jezeře, dva kratší okruhy východní a západní, nebo tři kratší vyjížďky. Popis uvedeme pro jeden okružní výlet .

Z Hamru na Jezeře vyjíždíme po hrázi rybníka a mírným stoupáním po CT 3046 na křižovatku silnic a CT u pomníku generála Sochora pod Stohánkem. Po dalším stoupání vyjedeme z lesa na planinu s poli. Na křižovatce U sv. Františka si můžete odpočinout nebo se občerstvit z vlastních zásob. Je zde Vojenskými lesy vybudováno posezení se stojanem na kola. U zarostlého rybníčku s křížkem a výhledem na Ještěd je velmi příjemné posezení.

Pokračujeme po značené CT 3050, ze které odbočíme přes bývalou obec Holičky, kde podél silnice vidíme zbytky sklepů vytesaných do skály. V Osečné se můžete občerstvit v restauraci nebo cukrárně. Potřebné informace a propagační materiály vám poskytne Informační centrum.

Přes Křižany, Žibřidice a Dubici buď dojedete po příjemných silničkách vesnicemi s roubenými chalupami do Stráže pod Ralskem, nebo v Dubici odbočíte vpravo a severním směrem jedeme do Janovic v Podještědí. Na náhorní rovině za Janovicemi se nabízejí pěkné výhledy zpět na Ještěd a Ralsko, vlevo pohledy na vrchy v okolí Nového Boru a před námi je hřeben Lužických hor s dominantou Hvozdu. Ve sjezdu do Lvové je škoda minout odbočku vlevo a nenavštívit zámek Lemberk. Na cestě ze Lvové do Jablonného v Podještědí jsou značeny odbočky ke Zdislavině studánce a kapli. Silnice obcemi Velký Valtinov a Brniště do Mimoně sleduje Panenský potok. Na tomto úseku doporučujeme zastávku u turistického informačního místa ve Velkém Valtinově, kde stojí za pozornost kostel i několik soch. Pokud máte chvilku času, zajeďte si odbočkou za mostem přes železniční trať malou oklikou do Brniště. Vyhlídka z malého sedla stojí zato.

Ve Velkém Grunově je možno odbočit východním směrem. Příjemnou krajinou přijedeme do hezké obce Noviny pod Ralskem s hrázděnými chalupami. Nezapomeňte si u můstku odbočit k místní zajímavosti průrvě Ploučnice kde bývá otevřen malý kiosek s občerstvením. Projedeme oblastí uranových dolů, městem Stráž pod Ralskem a podél kanálu po CT 241 do Hamru na Jezeře.

Z Mimoně vyjedeme po CT 3046 východním směrem. Silnice úpatím vrchu Ralsko nás dovede do míst, kde stála kdysi obec Svébořice. Na místě obce s dvěma kostely, školou a domy jsou dnes zbytky vojenských staveb. Stoupáním přijedeme na místo, kde je pomník veterána 2. světové války generála Sochora. Ve stoupání máme po pravici skálu zvanou lidově Titanik, po levici skálu se zbytky vytesaných místností Stohánek. Od pomníku je Stohánek dostupný krátkou pěší vycházkou. Na další cestě zpět směrem do Hamru se nabízejí další pěší vycházky ke skalním útvarům, které mají statut přírodní památky. Od pomníku Sochora sjíždíme silničkou do Hamru na Jezeře.